Výchova dětí – přísnost nebo svoboda?
Často se dnes mluví o tom, jaký je nejlepší přístup k výchově dětí. Někteří psychologové doporučují striktně trvat na pravidlech, která stanoví rodiče, důležitá je důslednost a držení hranic, ve kterých se dítě má pohybovat. Jiní psychologové naopak doporučují nechat dítě o věcech rozhodovat či alespoň spolurozhodovat, přistupovat k dítěti nedirektivně, s respektem k jeho přáním a potřebám.
Autoritativní, direktivní výchova byla samozřejmostí v naší kultuře zhruba do sedmdesátých let dvacátého století. Děti měly hlavně poslouchat, chovat se k rodičům a dospělým obecně s úctou, respektovat autoritu dospělosti. Ještě naši prarodiče svým rodičům vykali, tělesné tresty byly zcela běžnou součástí výchovných prostředků.
Ve Spojených Státech v době Hippies se vše převrátilo k druhému pólu, osobní svoboda a volnost se v hodnotovém žebříku posunuly na první místa a to se samozřejmě projevilo i v přístupu rodičů k dětem. Tradiční autority se měly nahrazovat přirozenou autoritou, dítěti byl přiznán vlastní rozum a vlastní schopnost vědět, co je pro něj dobré a co špatné. Zároveň se ale rozpustily hranice, rodiče svou nedirektivitou přestali děti někam vést.
V naší zemi se trend volné výchovy – respektujícího, nedirektivního přístupu bez autoritativních nároků rodičů, začal prosazovat se zpožděním až po pádu totality. V devadesátých letech jsme byli zaplaveni nejrůznějšími návody, poučkami, trendy, jak se má dítě vychovávat a hlavně jak to dělat jinak než dosud.
Za posledních dvacet let v naší zemi výrazně ubylo fyzických trestů, děti dostávají mnohem větší prostor pro vyjádření svých myšlenek a pocitů, mají větší vliv na plánování aktivit, výběr školy, kroužků. Zároveň se u nás rodiče svým dětem méně věnují, více směrují své děti právě na různé instituce a volnočasové aktivity (v lepším případě) nebo na samostatnou zábavu u počítače či televize (bohužel).
Ubývá autoritativního přístupu, přibývá prvků z volné výchovy. Děti se dnes mnohem více podílejí na rozhodování v rodině, více je jim nasloucháno, více jsou respektována jejich přání a potřeby. Také výrazně ubylo užívání fyzických trestů, což je zcela v pořádku. Na druhou stranu se svým dětem méně věnujeme, což jde přímo proti principům volné výchovy, kde má rodič působit jako přirozený vzor. To může právě díky intenzivnímu vztahu a aktivitám s dítětem.
Způsob výchovy – výchovný styl – by měl odrážet povahu rodičů a také dětí. Každému rodiči je něco přirozené, v něčem je autentický. Klidné a uspořádané dítě také potřebuje jiný přístup než divoké, hodně se prosazující dítě.
Rodiče vytvářejí pro své dítě bezpečný a inspirativní prostor pro jeho zdravý vývoj. Některé děti pro své bezpečí potřebují více usměrnit, více držet hranice, které je chrání. Jiné děti zase potřebují velkou podporu k samostatnosti. To se samozřejmě netýká pouze povahy rodiče a dítěte, ale také věku samotného dítěte, nároky a potřeby dětí se s jejich věkem mění a měnit by se měl i přístup rodičů.
Pocit bezpečí a inspirativní prostředí nezajišťuje svoboda dítěte nebo vymezování hranic, ale především láskyplný vztah rodičů k dítěti a rodičů mezi sebou. Kromě záměrné výchovy, při které rodiče nějak na své dítě působí, se ve vývoji uplatňuje především atmosféra v rodině, kterou tvoří vztahy a spoluprožívaná každodennost.
Pokud tedy chceme, aby nebyly děti zbytečně agresivní, neměli bychom být agresivní v komunikaci mezi sebou ani my, dospělí. Pokud nám nemají děti lhát, nesmíme lhát ani my. Má-li dítě poslouchat, co mu říkáme a reagovat na to, musíme se navzájem poslouchat i my. A potřebujeme-li držet nějaké hranice, pravidla, měli bychom si dobře rozmyslet, co je podstatné a v tom být pak důslední.
Nejnovější článek
Děti a rodiče v rozmanitých rodinách
Psycholog a psychoterapeut Jan Kulhánek vydal knihu, ve které čtivým a srozumitelným způsobem popisuje psychologii dnešní rodiny, vztahy mezi dětmi a rodiči. V knize zúročuje svou více než dvacetiletou zkušenost s prací s dětmi a rodinami. Kniha přináší jedinečný vhled do světa rodinných vztahů a jejich proměn v kontextu moderní společnosti. Autor, zkušený psychoterapeut a klinický psycholog Jan Kulhánek, se věnuje různým podobám rodinných struktur, přičemž zkoumá tradiční i netradiční modely, jako jsou multikulturní rodiny, stejnopohlavní páry, polyamorní vztahy či patchworkové…
Další články
Povídání s psychologem Janem Kulhánkem na Českém rozhlase Plus: Mladí lidé se do očkování proti covidu-19 příliš nehrnou. První dávku dostala necelá třetina z nich. Vliv na ně mají rodiče i fakt, že je samotné nemoc tolik neohrožuje, je přesvědčený…
Strach je instinktivní reakce na pocit ohrožení. Je to ohrožení reálné? Vykoupené roušky, obavy z osob asijské národnosti ve veřejné dopravě nebo obchodech. Koronavirus zachvátil nejen Evropu, ale hlavně mysl jejích obyvatel. Co živí paniku a jak zachovat chladnou hlavu?…
Kde jsou hranice intimity? Existuje nějaká mez, kdy už není určité chování vnímáno jako normální odchylka, daná rodinnými zvyklostmi? Já (Jan Kulhánek – psycholog, psychoterapeut) takovou mez vnímám zřetelně ve dvou věcech: intimita jako společně prožívaná blízkost v psychické i…