Prázdniny končí, začíná škola – jak zvládnout návrat dětí do školních lavic

dětský psycholog psychoterapie Rodiče i média se dětského psychologa dotazují, zda a případně co je třeba udělat pro to, aby dítě zvládlo plynule přechod z prázdninového režimu do školní lavice. K otázkám se přidávají další, jestli je dobré, aby se dítě během prázdnin učilo, kdy se mají vrátit z letního tábora či rodinné dovolené.

Psycholog by se měl naopak zeptat na následující:

  • Kolik je dítěti let?
  • Jak obecně zvládá změny – jak je přizpůsobivé?
  • Jakou mají rodiče zkušenost se svým dítětem z loňských prázdnin?
  • Zda má dítě nějaké školní resty (reparát), do jaké chodí školy?

To vše totiž hraje významnou roli při hledání optimálního doporučení. Psycholog by mohl říci, že obecně je dobré, aby dítě využilo prázdniny co nejvíce k odpočinku od školy a učení, aby zažívalo společné zážitky s rodinou, kamarády – vrstevníky, čímž se posilují pozitivní vztahy v rodině a socializační dovednosti ve skupině dětí.

U snadno přizpůsobivých dětí není nutné dělat žádná opatření, pouze dohlédnout, aby šlo dítě poslední večer před nástupem do školy včas spát a aby mělo všechny věci před spaním připravené.

U dětí, které potřebují více času na změny, je dobré nastavit určitý režim poslední víkend. Co se týká otázek na učení o prázdninách, z psychologického hlediska je lepší nabízet četbu zajímavé knížky, luštění křížovek či rébusů, čtení v cizím jazyce. Pro zapracování na zlepšení svých jazykových schopností pak může dobře posloužit jazykový tábor či alespoň dovolená v zahraničí. Cílené učení je vhodné jen pokud dítě výrazně zaostává či pokud se musí připravovat na reparát.

Psycholog by měl rodičům vysvětlit, že prázdniny nejsou ztrátou času, pokud se dítě baví, trénuje sporty, užívá kamarády. Možná bychom se my, dospělí, měli občas zeptat sami sebe, zda jsme nezapomněli odpočívat?