TOPlist

Jak souvisí agresivita s hraním počítačových her – nové poznatky

počítačové hry psycholog psychoterapie andělPsychologové i široká veřejnost, zejména rodiče, dlouhé roky diskutují, zda hraní počítačových her s agresivní tématikou (realistické bojové hry, střílečky) zvyšuje agresivitu dětí, či naopak slouží jako ventil napětí, které se pak nemusí jinde negativně projevovat.

Hry jsou stále realističtější a velký posun v tom přinesla i dostupnost trojrozměrného zážitku v podobě 3D brýlí a prostorového ovládání. Je kolem toho hodně dojmů, i psychologové se často vyjadřují pod vlivem svého názoru či zkušeností s pacienty. Takže výzkum, který by dal odpověď, založenou na objektivnějším zpracování dat většího počtu zkoumaných osob, je velmi vítán.

Vědci z univerzity v Chia uspořádali experiment se 194 studenty, z nichž dvě třetiny byly ženy. Všichni měli za úkol hrát realistickou počítačovou hru (GTA) po dobu 15 minut, jedna část zkoumaných osob měla provádět nenásilné aktivity, druhá pak naopak násilné. Někteří napříč oběma skupinami hráli u běžného monitoru, další pak s 3D brýlemi. Po 15 minutách byly všichni dotazováni na svou náladu, vědci se zajímali zejména na aktuální míru pociťované agrese.

Výsledek byl zajímavý a podle psychologů očekávatelný: Hráči s agresivním (násilným) chováním během hry měli po 15 minutách výrazně větší prožitek vzteku (agresivní emoce), hráči s 3D brýlemi tyto agresivní emoce prožívali ještě intenzivněji. Proč?

Střílení v realistických hrách je spojeno s poměrně značným stresem, který je ale prožíván příjemně, protože je hráč zároveň v bezpečí, nic se mu reálně nemůže stát. Proto mají lidé pocit, že jde o ventil, relaxace, bezpečný adrenalin. Pravdou ale je, že stres, spojený s nastartováním našeho organismu do „pohotovostního režimu“, v němž jsme připraveni rychleji reagovat, útočit nebo utíkat, potřebuje vyplavit reálnou akcí, simulace prostě nestačí.

Jiný výzkum před lety prokázal, že dlouhodobé vystavování situacím, ve kterých musíme útočit nebo se bránit, snižuje zábrany člověka v použití agrese jako prostředku řešení konfliktu. To je logické – pohybujeme-li se v nebezpečném prostředí, je naše schopnost rychle a efektivně konat otázkou přežití.

U dětí lze v souladu s teorií učení snadno doložit, jak se strategie „agrese v případě ohrožení“ při častém opakování dostává pod kůži a stává se automatizmem.

Agresivitu po hraní a změnu nálady obecně zvyšuje realističnost hry, délka a častost hraní a aktivita bezprostředně po hraní.

Bylo by zajímavé udělat výzkum, jak pomáhá agresivní stres snížit aktivní pohyb a zda je rozdíl např. mezi běháním a boxem.

Nejnovější článek

nutriční terapie

Skupinová nebo individuální psychoterapie – kterou zvolit?

Tato otázka nemá univerzální jednoduchou a jednoznačnou odpověď. Nutno říci, že skupinová a individuální psychoterapie jsou rovnocennými metodami a obě mají svou účinnost. Nicméně, pokud přemýšlíte o terapeutické podpoře, v tomto článku přináším možnost zorientovat se v tom, která kritéria vzít v potaz při rozhodování zda se vydat cestou skupinové, či naopak psychoterapie individuální. Někdo hned na první dobrou ví, jaké má preference, že ho to zkrátka táhne ke skupině, nebo naopak spíše do více intimního a užšího prostoru „být…

Další články

Úzkostnými stavy trpíme, když se bojíme o děti nebo máme strach o své zdraví. Běžný, racionální strach ale může přerůst přes normální, přirozenou úroveň. Takové problémy již mohou výrazně snižovat kvalitu života. Jak se s úzkostmi vypořádat? Poslechněte si celý…

Současná situace je těžká nejen pro dospělé, kteří se bojí, co bude, ale i pro děti, kterým se stejně radikálně změnil svět. Jak pomoc dětem i teenagerům zvládnout izolaci spojenou s koronavirovou epidemií? Na videu v úvodu článku najdete praktické…

Jsou prázdniny a řada rodičů vysílá svoje potomky na letní tábory. Ve světle aktuální diskuse o sexuálním zneužívání nezletilých přitom řeší, jak vybrat správné místo. Hosty pořadu Vertikála ČRo Plus  jsou evangelický farář Miki Erdinger a psycholog Jan Kulhánek. Rozhovor…

Comments are closed.