TOPlist

Nutriční poradenství – desatero zdravé výživy

nutriční poradenstvíŠárka Míšková
nutriční speicalista
v našem psychologickém centru

 

  1.  Důležitá je pestrost ve stravě. Zkuste obohatit jídelníček netradičními přílohami jako jsou pohanka, jáhly, quinoa nebo bulgur. Luštěniny by se měly objevit 2x týdně. Alespoň 1x v týdnu by měla být zařazena ryba.
  2. Jezte dostatek ovoce a zeleniny a porci si dejte u každého jídla. Pokud chcete tepelně připravit zeleninu, kvůli zachování vitamínů ji vařte v páře.
  3. Zvláště u pečiva dejte přednost celozrnným výrobkům. Jídelníček si můžete obohatit i celozrnnými těstovinami, rýží. Celozrnné – obsahuje ve svrchní vrstvě důležité vitamíny a minerální látky, navíc je pro tělo přínosné i pro množství vlákniny.
  4. Smetana, nebo mléko? Tučné, polotučné, nebo odtučněné? Při redukční dietě, kdy je třeba omezit množství tuku v jídelníčku, sáhněte po polotučném mléku. Při zdravém stravování využijte klidně i smetanu (obsahuje méně laktózy), pro chuť postačí i menší množství. Navíc tuk je nositelem chuti a důležitý pro vstřebávání vitamínů rozpustných v tuku. Light jogurty nemusí mít vždy méně kalorií než ty smetanové, zvlášť pokud jsou zahuštěné škroby, aby neztratily krémovitou konzistenci.
  5. Nekupujte „hotovky“. Jen v jídle, které si sami připravíte, víte, kolik obsahuje kvalitního tuku, soli, cukru, nebo zda je zahuštěné moukou a zda bylo připraveno z čerstvých surovin. Vařte raději z původních potravin, jako vařili naši předci. Při nákupu sledujte etikety kvůli složení výrobku. Dlouhý seznam obsažených látek neznačí kvalitní potravinu.
  6. Zkuste vařit bez jíšky. K zahuštění můžete využít strouhanou bramboru, zeleninu, cibuli, nebo vejce.
  7. Pozor na hotové směsi koření, mívají v sobě skrytu sůl. Popusťte raději uzdu svojí fantazii při používání koření a hlavně zelených bylinek. Česnek dodá jídlu také skvělou chuť.
  8. Místo dortíků se ztuženými tuky si dejte raději ovoce. Pokud sami pečete, zkuste nahradit máslové krémy tvarohem.
  9. Nekupujte slané pochoutky ve formě smažených brambůrků, které jsou plné tuku a soli. Stejně jako popcorn obsahují karcinogenní akrylamid. Navíc ještě dodáte tělu spoustu sacharidů. Díky jejich výrazné chuti většinou neodoláte a sníte více než malé množství. Ani celý pytlík oříšků večer u televize není ta správná volba, přeci jen obsahují tuk.
  10. Nic si nezakazujte, a když už, prohřešky si nevyčítejte. Budete mít na zakázané čím dál větší chuť a sníte toho ve chvíli slabosti ještě více. Důležité je množství, kdy co jíte, a zda máte čas si to vychutnat.

Nejnovější článek

krize psycholog

Jak mohou studenti lépe zvládnout zkouškové období

Je zkouškové a s ním se pojí i spousta stresu a překonávání. Jak se sebou pracovat? Jak  zkouškové přežít a nezbláznit se? Aneta ve Studovně zpovídala psychologa a psychoterapeuta Jana Kulhánka. Podcast STUDOVNA na Českém rozhlasu Wave Podcast si můžete poslechnout zde

Další články

Co s námi udělal rok pandemie, lockdownu a sociální izolace? Co všechno v našem životě změnil a co můžeme očekávat od postcovidové doby? „Naučili jsme se snášet nejistotu a protřídili jsme si vztahy… ČÍST CELÝ ČLÁNEK  

V dnešní době je téma střídavé péče často probírané v médiích, často je to také zájem jednoho či obou rodičů po rozchodu. Jsou země, kde je střídavá péče první volbou, o které uvažují nejen rodiče, ale i soud. U nás…

Každý má občas špatnou náladu, nebo se cítí smutný; má „depku“. Když má ale člověk depresi, měl by co nejdříve vyhledat pomoc psychologa. Jak poznat rozdíl mezi depkou a depresí? Smutek je normální lidská emoce, všichni jsme ji zažili a…

Comments are closed.