Děti méně čtou, ovlivní to nějak jejich zdravý vývoj?
To, že dnes děti méně čtou, není nic nového. Vidí to rodiče i učitelé na základních a středních školách. Knihy vystřídaly časopisy, internetový obsah to také nezachrání, stále roste popularita sledování videa. Bude to mít nějaký vliv na vývoj dětské psychiky?
Čtení psaného textu je z hlediska vývoje lidského druhu obrovským skokem, zároveň velmi mladou dovedností. Nejde jen o to, že jsme schopni takto využít v mnohem větší míře zkušenosti a znalosti našich předků, ale také určitým způsobem cvičíme náš mozek.
Z hlediska psychologie je čtení textu docela složitý proces, který ovšem zvládne obstojně už osmileté dítě, některé nadané děti plynule čtou už v pěti letech. Učením se číst a samotným čtením cvičíme a rozvíjíme podle psychologů:
- Senzo-motorickou koordinaci – abychom udrželi oči na řádku, dokázali plynule pohybovat okem a hlavou a sledovat tak text, musíme zapojit a sladit zrakový vjem a řadu svalů v obličeji a oblasti krku.
- Pozornost a paměť – cvičíme a rozvíjíme schopnost zapamatovat si to, co si přečteme (učení), mít z toho celkový dojem, být zaujatý čteným textem (při čtení příběhu).
- Inteligenci – čtením si rozšiřujeme a procvičujeme slovní zásobu a zacházení s jazykem obecně, verbální inteligence je velmi důležitá pro schopnost navazovat vztahy s druhými, dobře se domluvit, cítit se sebejistý, umět druhé mluvením zaujmout, ventilovat své pocity.
- Představivost – na papíře (na obrazovce monitoru či elektronické čtečky) jsou informace, které si v hlavě dotváříme svou fantazií. Na rozdíl od naservírovaných obrazů ve filmu si představy vytváříme sami, čímž rozvíjíme svou schopnost kreativity, která je v životě velmi důležitá v práci nebo např. při výchově dětí.
- Pocity naplnění a inspirace – pokud čteme beletrii, máme na sdílení radostí a starostí našeho knižního hrdiny mnohem více času než při sledování filmové podoby románu či povídky. Pokud se s hrdinou ztotožníme (najdeme se v něm), může nás jeho příběh více inspirovat, protože se jím necháme prostě více pohltit (aktivně dotváříme vlastní fantazií postavy i prostředí, déle prožíváme emoce.
Čtení knih není podle psychologů jedinou aktivitou, při které cvičíme koordinaci očí a svalů, paměť, pozornost, intelekt, kreativitu a představivost a získáváme pocit naplnění a blízkosti s jiným příběhem. Na druhou stranu je to velmi efektivní nástroj pro rozvoj velmi důležitých složek naší psychiky, navíc to může být zábavné a poučné. Výzkumy potvrzují, že děti, které odmala více čtou, dokáží lépe komunikovat a lépe využijí svůj potenciál pro studium.
Čtení knih využívá psycholog i k léčbě duševních poruch. Kromě zvyšování mozkové aktivity se zde využívá právě schopnost člověka inspirovat se jiným příběhem. Pomocí biblioterapie můžeme získat jiný pohled na naší životní situaci, tzv. náhled, a také inspiraci pro řešení problému.
Společné čtení pohádek a dětských knížek doporučují také dětští psychologové pro dobrou atmosféru v rodině, často jde o rituál, zlepšující usínání malých dětí. Velkou roli tu hraje hlas rodiče, později mají děti blíže k vlastnímu čtení, protože jsou pro ně v tomto rodiče vzorem.
Nejnovější článek
Jak s jídlem na Vánoce
Karolína Hlavatá pracuje v našem týmu jako nutriční terapeut, věnuje se lidem s poruchou příjmu potravy a dalšími problémy, kde hraje strava důležitou roli. Vánoce a oslavy nového roku bývají z mnoha ohledů zatěžkávací zkouškou. Nejčastěji diskutovaným tématem stran výživy bývá „jak nepřibrat“. Na následujících řádcích si dovolím pár doporučení, třeba se v některém z nich najdete. Vánoce jsou svátky klidu a míru, nikoli stresu Jistě, chceme zvládnout všechny disciplíny, počínaje úklidem, vařením, pečením, přes radostné chvilky se svými blízkými…….
Další články
Není mezi námi mnoho lidí, kteří hudbu vůbec nevnímají. Běžně posloucháme hudbu při práci, odpočinku, používáme ji pro navození určité nálady. Hudba je skvělá při pohybu – cvičení nebo přímo při tanci. Někteří z nás hrají na hudební nástroje pro…
Dobrý příběh přitahuje a láká, špatný dráždí a znervózňuje. Co dělá životní příběh dobrým či špatným? A proč vůbec hodnotit něčí příběh? Psychologové se věnují vyprávěným příběhům už velmi dlouho. Zkoumají kulturní tradice ve vyprávění, analyzují pohádky a báje. Dnes víme, že psychologický…
Selfie neboli selfíčka jsou fenoménem dnešní doby. Jejich popularitě pomohla možnost okamžitého sdílení fotografií na nejrůznějších sociálních sítích. Psychologové se ale už několik let domnívají, že posedlost selfíčky může vést k potížím. Poslechněte si rozhovor z archivu Českého rozhlasu