Školní jídelny a pravidelné stravování dětí
Ke zdravému životnímu stylu určitě patří také kvalitní a pravidelné stravování. Psychologové dobře vědí, že to, jak o sebe pečujeme při výběru potravin, skladbě jídla a pravidelnosti ve stravování, se učíme odmala. Nejen naše rodina, ale i atmosféra kolem společného jídla a vzdělávací instituce mají vliv na složení stravy dětí, stravovací návyky a zacházení s jídlem jako s výchovným prostředkem.
Složení stravy a stravovací návyky obecně celkem jasně ovlivňují tělesné zdraví dětí, ovšem tělo a psychika jsou spojené nádoby. Nadbytek cukru a tučného jídla vede k obezitě, která má zásadní vliv na schopnost hýbat se, což společně se samotnými tělesnými proporcemi děti handicapuje mezi vrstevníky, stávají se terčem posměšků, někdy i šikany v kolektivu. Existují výzkumy, které tvrdí, že nadbytek cukru ve stravě předškolních dětí vede k hyperaktivitě a snížené pozornosti (ADHD). Smažená jídla jsou zase těžká pro trávení a obvykle zabírají v žaludku místo pro hodnotnější stravu (ovoce, zeleninu), což vede při časté konzumaci k trávicím potížím a problémům způsobeným nedostatkem vitamínů a jiných živin. Na psychice se to projeví zvýšenou únavou a podrážděností. Podobný vliv má také nepravidelná strava či přejídání se.
Školní jídelny mají různou úroveň kvality jídla, velikosti porcí i samotného prostředí pro konzumaci. Nejde jen o „zdravé jídlo“, ale také o dostatečně velké porce, přiměřený klid a dost času na snědení oběda. Ze své praxe jsem zaznamenal poměrně velké rozdíly jak v kvalitě jídla ve školních jídelnách, tak také v přístupu školy k obědům samotným – některé školy prostě nedají žákům dost času mezi 12 a 13 hodinou, kdy je čas na oběd. Do jisté míry to kopíruje trend řady pracovišť a také životní styl mnoha lidí – jíst za běhu, jíst později odpoledne, oběd vynechávat.
I když mají děti ke školní jídelně často různé výhrady, je tento způsob stravování se během týdne ten nejjednodušší, jakým lze dětem zajistit vyváženou, teplou a pravidelnou stravu v dostatečném množství.
V dospívání může nedocházení do školní jídelny rodiče upozornit na výraznější změny ve stravovacích návycích dítěte či na omezování se v jídle (dietování), což může být v některých případech začátek rozvoje poruchy příjmu potravy.
Nejnovější článek
Děti a rodiče v rozmanitých rodinách
Psycholog a psychoterapeut Jan Kulhánek vydal knihu, ve které čtivým a srozumitelným způsobem popisuje psychologii dnešní rodiny, vztahy mezi dětmi a rodiči. V knize zúročuje svou více než dvacetiletou zkušenost s prací s dětmi a rodinami. Kniha přináší jedinečný vhled do světa rodinných vztahů a jejich proměn v kontextu moderní společnosti. Autor, zkušený psychoterapeut a klinický psycholog Jan Kulhánek, se věnuje různým podobám rodinných struktur, přičemž zkoumá tradiční i netradiční modely, jako jsou multikulturní rodiny, stejnopohlavní páry, polyamorní vztahy či patchworkové…
Další články
„Toužím po vztahu, ale stále se mi nedaří nějaký vztah navázat.“ „Vidím kolem sebe šťastné páry, a já pořád nic!“ Pohled psychologa na problémy při seznamování, analýza a pojmenování nejistot a obav, které mohou seznámení bránit. Je asi jasné, že někdo…
Tato otázka nemá univerzální jednoduchou a jednoznačnou odpověď. Nutno říci, že skupinová a individuální psychoterapie jsou rovnocennými metodami a obě mají svou účinnost. Nicméně, pokud přemýšlíte o terapeutické podpoře, v tomto článku přináším možnost zorientovat se v tom, která kritéria…
Princip trasování je jednoduchý – je potřeba co nejrychleji identifikovat a izolovat potenciálně nakažené osoby, které byly ve významném kontaktu s infekčním člověkem. Pokud se to podaří dostatečně rychle a efektivně, je možné úspěšně zamezit nekontrolovatelnému šíření nákazy Celý článek…